සැකසුම:සී.එන්.ගුණවර්ධන සහ සෙව්වන්දි ,සුරංගි වීරසේකර
6.1.6 කාර්ය පත්ත්රිකාව
තිස්ස රණසිංහ විසිවන සියවසේ ලංකාවේ නූතන මූර්ති කලාවේ නව ශෛලියක් බිහිකිරීමට පුරෝගාමී වූ විශිෂ්ට ශිල්පියා ලෙෂ හැඳින්විය හැකිය.
මරදාන කාර්මික විද්යාලයේ ජේ ඞී ඒ පෙරේරා මහතා යටතේ චිත්ර කලාව හදාරන ලද තිස්ස රණසිංහ මහතා එංගලන්තයේ රාජකීය කලා පාසලේ මූර්ති ශිල්පය හදාරා තිබේ.
යුරෝපීය නූතන කලා නිර්මාණ ආභාස කොට ගෙන තමාට ආවේණික වූ මූර්ති නිර්මාණ ශෛලියක් ගොඩනඟා ගත්තෙකි.
ස්වභාවික හැඩයන්ට වෙනස් වූ වියුක්ත වාදී හැඩයන්ගෙන් සංකලනය වූ හැඩතල ඔහුගේ නිර්මාණ සඳහා පාදක විය.
ලාංකීය මූර්ති නිර්මාණ කලාවට ලෝකඩ මාධ්ය හා වාත්තු ශිල්ප ක්රම හඳුන්වා දීමට පුරෝගාමී වූයේ තිස්ස රණසිංහ මහතායි.
ලාංකික මූර්ති ශිල්පියෙකු ලැබූ උසස්තම ජාත්යන්තර සම්මානය 1963 බ්රසීලයේ පැවැත්වූ සා ඕ පාවුලෝ ප්රරදර්ශනය සඳහා ඉදිරිපත් කළ විපාක හෙවත් ර්ණපව් සමාව” නැමැති ලෝහ මූර්තියට හිමිවිය.
ඔහුගේ නිර්මාණ සඳහා වස්තු විෂය වූයේ
- ප්රභූන්ගේ පුද්ගල රූප ආලේඛ්ය මූර්ති - පරණවිතාන පිළිරුව
- ආගමික සංකල්ප නිරූපිත මූර්ති (බෞද්ධ හා හින්දු* - දුෂ්කර කි්රයාව මූර්තිය, පව් සමාව හෙවත් විපාක, ගනේශ
- ඵෙතිහාසිකත්වය නිරූපිත නිර්මාණ
- කොළඹ රාජකීය විද්යාලයේ උන්නත නිර්මාණය
- ලාංකීය නූතන වාදී මූර්ති කලාවේ ඇරඹුම ස්ථාපනය කළේ තිස්ස රණසිංහ මූර්ති ශිල්පියා යැයි සැලකේ.
තිස්ස රණසිංහ ශිල්පියාගේ අතිවිශිෂ්ට නිර්මාණයක් ලෙස පිළිගැනේ. සිදුහත් බෝසතුන් දුෂ්කර කි්රයාව නිරත වන අයුරු පිළිබිඹු කරයි.
ස්වභාවික වාදීව මිනිස් සිරුරක බාහිර කායික ව්්යුහය ට වඩා අභ්යන්තර හැඟීම් නිරූපණය මෙම මූර්තියේ දැකිය හැක.
වියුක්ත වාදී කලා ආභාසයන් මෙම නිර්මාණයේ දැකිය හැක. විචාරක මතය වන්නේ අර්ධ වියුක්තවාදී හැඩ සහ අර්ධ නිරූපණාත්මක හැඩයන් සංකලනය වී ඇති බවයි.
ලෝකඩ මාධ්යයෙන් නිර්මාණය කර තිබේ.
- කොළඹ රාජකීය විද්යාලයේ නව රඟහලේ නිර්මාණය කර ඇත. නූතන මූර්ති කලාවේ නව මානයක් ඇති කළ නිර්මාණයකි.
ටෙරාකොටා මාධ්ය භාවිතයෙන් නිර්මාණය කර ඇත.
මෙහි වස්තු විෂය වී ඇත්තේ ලාංකීය නාට්ය කලා ඉතිහාසයයි.
ඝනිකවාදී කලා ලක්ෂණ වල හැඩතල, වියුක්ත හැඩතල මෙම නිර්මාණය සඳහා පාදක කොටගෙන තිබේ.
මේ සඳහා යොදාගෙන ඇති වර්ණ නිර්මාණයේ අලංකරණය සහ ප්රකාශන ගුණය වැඩි කරයි.
කාර්ය පත්රිකාව
ඇගයීම
1). ශී්ර ලාංකික මූර්ති ශිල්පියකු ලැබූ උසස් ම ජාත්යන්තර සම්මානය දිනාගත් තිස්ස රණසිංහ ශිල්පියාගේ මූර්තිය කුමක්ද?...........................................................................................................................
2) ඔහු තම ාට ආවේණික ශිල්ප ක්රමයක් බිහිකරගත්තේ…………………………………නූතනවාදී කලා නිර්මාණ ආභාෂය කොටගෙනය.
3) ස්වභාවික හැඩයන්ට වෙනස්
වූ.................................... හැඩයන්ගෙන් සංකලනය වූ හැඩතල ඔහුගේ නිර්මාණ
සඳහා පාදක විය.
4) සිදුහත් බෝසතුන් දුෂ්කර කි්රයාව මූර්තියේ ස්වභාවික
වාදීව මිනිස් සිරුරක බාහිර කායික ව්යුහයට වඩා………………………… නිරූපණය දැකිය හැක.
5) දුෂ්කර කි්රයාව මූර්තියේ මාධ්ය කුමක්ද?...........................................................................................
6) කොළඹ රාජකීය විද්යාලයේ නව රඟහලේ නිර්මාණය කර ඇති බිතු කැටයමේ වස්තු විෂය චී ඇත්තේ කුමක්ද?........................................................................................................................................
7) මෙහි මාධ්ය කුමක්ද?.............................................................................................................
8)………………………………………………. කලා ලක්ෂණ වල හැඩතල, වියුක්ත හැඩතල මෙම නිර්මාණය සඳහා පාදක කොටගෙන තිබේ.
v
පහත කරුණු යටතේම නිර්මාණය
හඳුනාගෙන ඇගයීමට ලක් කරන්න.
9)
හඳුනා ගැනීම: …………………………………………………………
ශිල්පියා: ………………………………………………………………
මාධ්ය: …………………………………………………………………
ශෛලිය: ………………………………………………………………
කලා ආභාසය: …………………………………………………………