Saturday, December 19, 2020

ක්‍රිස්තියානි දේවස්ථානයක නිර්මාණ ලක්ෂණ හඳුනා ගනිමු

 සැකසුම:සුරංගි වීරසේකර, අශානි රත්නසූරිය

7.1.4 ක්‍රියාකාරකම



·         ඉහත දැක්වෙන්නේ 16 වන සියවසේ දී ලංකාවේ මුහුදුබඩ ප්‍රදේශවල ක්‍රිස්තියානි ආගම ව්‍යාප්ත කරන්න මුල් වූ පෘතුගීසීන්ගේ ඡායාරූපයකි. ක්‍රිස්තියානි දේවස්ථාන ලංකාවේ ඉදිකරන්න මූලිකත්වය ගත්තේ ඔවුන්ය.

·         ක්‍රිස්තියානි දේවස්ථාන ඉදිකරන ලද ක්‍රම දෙකක් තිබේ.එනම්

1.      රෝමානු ක්‍රමයෙ දේවස්ථාන

2.      ගොතික් ක්‍රමයේ දේවස්ථාන වේ.

 

රෝමානු ක්‍රමයේ දේවස්ථාන

 

·         මෙම දේවස්ථානයේ බොකු වහල හා රවුම් ආරුක්කු දැකිය හැක .එම රවුම් ආරුක්කුව සහිත ප්‍රධාන දොරටුවට ඉහළින් රවුම් කවුළුවක් තිබේ.එය රෝස ජනේලය කියා හදුන්වයි.


ගොතික් ක්‍රමයේ දේවස්ථාන


 

·         ගොතික් ක්‍රමයේ දේවස්ථානවල ඇති වෙනස තුඩු සහිත ආරුක්කු වලින් නිර්මාණය වී තිබීම. ඒ වගේම ඉතා දළ බෑවුම් සහිතව වහලය නිමවා ඇත.

·         රෝමන් ක්‍රමයේ දේවස්ථානවල ජනේල කවුළු වලට වඩා ගොතික් ක්‍රමයේ කවුළු වෙනස් වේ. තුඩු සහිත ආරුක්කු වලින් සෑදුනු කවුළු අලංකාර කිරීමට වර්ණවත් පාට පාට  වීදුරු වලින් අලංකාර මෝස්තර සාදා ඇත. ඒවා රංජිත වීදුරු මෝස්තර යනුවෙනි. ක්‍රිස්තියානි ආගමට අයත් විවිධ අවස්ථා හා චරිත මෙම රංජිත වීදුරු වල තිබේ. බොරැල්ලේ සියලු සාන්තුවරයන්ගේ දේවස්ථානය මෙයට කදිම නිදසුනකි .


රෝමන් ක්‍රමයේ දේවස්ථානයක හා ගොතික් ක්‍රමයේ දේවස්ථානයක ඇති පොදු ලක්ෂණ.



  •    දේවස්ථානයේ බිම් සැලැස්ම මෙම දේවස්ථාන ක්‍රම දෙකටම පොදුවේ. එනම් කුරුසයේ හැඩයයයි.

ක්‍රිස්තියානි දේවස්ථානයක බිම් සැලැස්ම


ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රධාන කිතු දේවස්ථාන කිහිපයක්


                                          බොරැල්ලෙ සියලු සියළු සාන්තුවරයන්ගේ දේවස්ථානය            

                                         කොළඹ ලන්දේසි පල්ලිය

                                                   ගාල්ල බලකොටුව තුළ පිහිටි කිතු දේවස්ථානය


7.1.4 ඇගයීම

පහත සඳහන් ප්‍රශ්න වලට පිළිතුරු සපයා වෙනම ගොනුවක් සේ සකස් කරන්න.

  1. ක්‍රිස්තියානි දේවස්ථාන ඉදිකිරීම සඳහා මුල් වූයේ කවුරුන්ද?
  2. ශ්‍රී ලංකාවේ ක්‍රිස්තියානි දේවස්ථාන ඉදිකරන ලද ක්‍රම දෙකකි .ඒ මොනවාද?
  3.  මෙම දේවස්ථාන වල ආරුක්කු ක්‍රම අනුව දේවාස්ථන දෙක හදුනාගත හැකිය. එම ආරුක්කු ක්‍රම 2 මොනවාද?
  4. මෙම දේවාස්ථාන 2හි රූප සටහන් ඇඳ කොටස් නම් කරන්න.
  5. දේවස්ථනයේ බිම් සැලැස්ම ඇඳ කොටස් නම් කරන්න.
  6. දේවස්ථාන ඇතුළත නිර්මාණ සඳහා යොදාගත් ඉතා අලංකාර වර්ණවත් වීදුරු වර්ගය හඳුන්වන නම කුමක්ද?
  7.  ප්‍රධාන දොරටුවට ඉහළින් අලංකාර වීදුරුවලින් නිමවූ වෘ‍ත්තාකාර කවුළුව හැඳින්වූ නම සඳහන් කරන්න.
  8.  දේවස්ථානයක බිම් සැලැස්මෙහි හැඩය කුමක්ද?
  9. ශ්‍රී ලංකාවේ දක්නට ලැබෙන ප්‍රධාන ක්‍රිස්තු දේවස්ථාන තුනක් නම් කරන්න.
  10. ගොතික් ක්‍රමයේ දේවස්ථානයක වහලය දක්වා ඇති ආකරය සදහන් කරන්න.

Friday, December 18, 2020

නත්තල් උත්සවය

 සැකසුම:සුරංගි වීරසේකර, අශානි රත්නසූරිය

6.1.4 ක්‍රියාකාරකම



  •    සෑම වසරක ම දෙසැම්බර් මස 25 වන දින නත්තල් දිනය වශයෙන් සලකනු ලබයි. එසේ සමරන්නේ ජේසුස් ක්‍රිස්තුස් වහන්සේගේ උත්පත්තියයි. වර්තමානයේ දී ඇතැම් පිරිස් මෙය ප්‍රීති උත්සවයක් සේ පමණක් සිතා සමරනු ලබනයි. අප නත්තලේ සැබෑ අරුත වටහා ගත යුතුය.ලෝකයට සාමයේ පණිවිඩය ලබා දුන් දිනය,නත්තල් දිනයයි.
  •   කිතු උපතින් සියවස් කිහිපයක් යනතුරුත් කිතුනු සමාජයේ නත්තල් උත්සවය උත්සවාකාරයෙන් පවත්වා නැත.එයට හේතුව උපන්දින සමරන්නන් මිත්‍යා දෘෂ්ටිකයන් සේ ජුදා වරුන් විසින් විශ්වාස කිරීමයි.ක්‍රිස්තියානිය යුරෝපයේ පැතිර යාම වේගවත් වීමත් සමග යුරෝපයේ පැවති සෙසු ආගමික උත්සව වල ද ආභාෂය ලබා නත්තල් උත්සවය බිහි විය.
  •  නත්තල යන වදන, "නතාල" නම් පෘතුගීසි වචනයෙන් ද "නතාලිස්" නම් ලතින් වචනයෙන් ද බිඳී පැමිණි බව විශ්වාස කරයි. එම වචන වලින් "උපත" යන අර්ථය ලබා දෙනු ලබයි.
  • දෙසැම්බර් මස 24 වන දින මධ්‍යම රාත්‍රියේදී ජේසු කුමරුන් ගව ලෙනක උපන් බවත්, උන්වහන්සේගේ මව මරිය තුමිය වන අතර පියා ජුසේ තුමාණන් වේ.
  •  ජන සංගණනයකට බෙත්ලෙහෙමට පැමිණි අවස්ථාවේදී ගවලෙනක් තුළ ජේසු බිලින්දාගේ උපත සිදු වී ඇත.
  •  ජේසුස් වහන්සේ යනු මනුෂ්‍යත්වය ලබා ගත් දේව පුත්‍රයා වේ.එතුමාගේ මනුෂ්‍යයෙකු ලෙස ඉපදීම නත්තල් උත්සවයේ දී සමරනු ලබයි.
  •  ජේසුතුමන් සාමයේ කුමාරයා ලෙස ලෝකවාසී කිතුනු බැතිමතුන් සලකන අතරඋන්වහන්සේගේ දේශනා හා ප්‍රාතිහාර්යයන් ද, සබත් දිනයේ නීතිරීති කැඩීම ද හේතු කරගෙන ජුදා නායකයෝ උන්වහන්සේට විරුද්ධ විය.ඒ නිසා උන් වහන්සේව කුරුසයේ එල්ලා මරා දැමිය.

  •       සෑම වසරකම දෙසැම්බර් 24 දින මධ්‍යම රාත්‍රියේ දේවස්ථානයට රැස්වන කිතුනු බැතිමතුන් ජේසු උපත උත්සවාකාරයෙන් සමරනු ලබයි.
  •       එදිනට දුගී ජනතාවට ආහාර පාන, ඇඳුම් පැළඳුම් මෙන් ම තෑගිබෝග බෙදාදීම සිදු කරයි.

     





  • නත්තල් උත්සවයට දින ගණනාවකට පෙර කිතුනු බැතිමතුන් ඉතා ආශාවෙන් සූදානම් වේ .එනම් දේවස්ථානය හා නිවස සැරසීම,ගවලෙන් සෑදීම හා නත්තල් ගස් අලංකාර කිරීමආදිය වේ.
  • එම දිනට අලුත් ඇඳුම් පැළඳුම්වලින් සැරසීම මෙන්ම, ප්‍රණීත ආහාරපාන පිළියෙල කිරීම ද ඔවුන්ගේ චාරිත්‍රයකි.
  • නත්තලට බොහෝ දෙනා සුබපැතුම්පත් හුවමාරු කරයි. එසේම නත්තල් සීයා දකින්න ලැබෙන්නේ නත්තල් කාලයේදීමය.

·         මෙම උත්සව සමයේ නත්තල් කැරොල් ගී,නත්තල් නාට්‍ය හා නත්තල් ආශ්‍රිත චිත්‍රපට දකින්න පුළුවනි.

·         ඒ වගේම මේ කාලයේ දක්නට ලැබෙන විශේෂ චාරිත්‍ර වන්නේ,දුප්පතුන් සදහා දානමාන දීම, කුඩා දරුවන් වෙනුවෙන් තෑගි බෝග හා ඇඳුම් පැළඳුම් බෙදා දීම ය.


පහත සඳහන් ප්‍රශ්නවලට පිළිතුරු සපයා වෙනම ගොනුවක් සේ සකස් කරන්න.

6.1.4 ඇගයිම

1.කිතුනු බැතිමතුන් නත්තල් උත්සවය සමරන්නේ කුමන මාසයක දී ද?

2.ජේසුස් වහන්සේගේ මව හා පියා නම් කරන්න.

3.නත්තල් උත්සවය පැවැත්වීමේ අරමුණ කුමක්දැයි සඳහන් කරන්න.

4.නත්තල් උත්සව කාලයේ දක්නට ලැබෙන විශේෂාංග තුනක් නම් කරන්න.

5.නත්තල් උත්සවය සඳහා යොදා ගන්නා සැරසිලි තුනක් නම් කරන්න.

6.නත්තල් ගසක් වර්ණ A4 කඩදාසි වලින් අලවා අලංකාර කරන්න.


Wednesday, December 16, 2020

අජන්තා චිත්‍ර

 

 සැකසුම:චන්ද්‍රා හඳපාන්ගොඩ,සුරංගි වීරසේකර









*        ඉන්දියාවේ වයඹදිග මහාරාෂ්ට ප්‍රාන්තයේ හයිද්‍රාබාද්හි වගොරා ගඟට මායිම්ව අශ්ව ලාඩමක හැඩයගත් උස් පර්වතයක අජන්තා ලෙන් පන්තිය පිහිටා ඇත.

*        අජන්තාව බෞද්ධ මධ්‍යස්ථානයකි.

*        ක්‍රිස්තු පූර්ව 2 වන සියවසේ සිට ක්‍රිස්තු වර්ෂ 7 වන සියවස දක්වා කාල වකවානුව තුළ වරින් වර නිර්මාණය කරන ලද නිර්මාණ මෙහි දැකිය හැක.

*        අජන්තා ලෙන් 29 කි. වාස්තු විද්‍යාත්මක වන මෙම ලෙන් කොටස් දෙකකට වර්ග කළ හැකිය, එනම්, චෛත්‍ය ශාලා සහ ආවාස ශාලා යනුවෙනි.

*        චෛත්‍ය ශාලා කෙළවරෙහි ගලින් නෙලන ලද කුඩා චෛත්‍යය ක් දක්නට ලැබෙන අතර, භික්ෂූන් වහන්සේලා එක් ව ධර්ම සාකච්ඡා ආදිය පැවැත්වීම සඳහා මේවා භාවිත කරන්නට ඇතැයි විශ්වාස කෙරේ. ලෙන් අංක 09,10,19 සහ 26 චෛත්‍යය ශාලා ලෙස සැලකේ.

*        ආවාස ශාලා භික්ෂූන් වහන්සේලාගේ වාසස්ථාන ලෙස මේවා භාවිත කරන්නට ඇතැයි සැලකෙන අතර වැඩි වශයෙන් සිතුවම් දක්නට ඇත්තේ ආවාස ශාලාවල ය. ලෙන් අංක 1, 2,16,17 මෙම ගණයට අයත් වේ.

*        අජන්තා චිත්‍ර සඳහා වස්තු විෂය වී ඇත්තේ බුද්ධ චරිතය, ජාතක කතා සහ ඓතිහාසික සිදුවීම් ය.

*        අජන්තා චිත්‍ර වියලි බදාමය මත ඇඳීමේ ශිල්පක්‍රමය එනම්, ප්‍රෙස්කෝ සිකෝ (ටෙම්පරා) ක්‍රමයට ඇඳ ඇතැයි සැලකේ.

*        චිත්‍ර ඇඳීම සඳහා ලෙන් බිත්තිය සකස් කර ඇත්තේ මැට්, ගොම, දහයියා, පිදුරු, සත්ව ලොම්, මැලියම් එකට අඹරා සකස් කළ බදාමයක් ආලේප කිරීමෙනි. පසුව ඒ මත මකුළු මැටි දිය කර ආලේප කොට වියළුණු පසු චිත්‍ර ඇඳීම ආරම්භ කොට ඇත.


අජන්තා චිත්‍ර තුළ දැකිය හැකි සුවිශේෂී ලක්ෂණ.

*        අවස්ථාවෝචිත ලෙස හැඟීම් ප්‍රකාශනය හා සිද්ධියට අනුරූප වන ලෙස අවස්ථා නිරූපනය කිරීම.

*        මිනිස් රූප සහ සත්ව රූප නිර්මාණය කිරීමේදී ඔවුන්ගේ ගති ස්වභාවය, චලනය, පරිමාණ ලක්ෂණ මෙන් ම ජීවමාන බව මතු කිරීම.

*        අඛණ්ඩ කථන ක්‍රමය අනුව මුල, මැද, අග සහිතව කතාව නිරූපණය කිරීම

*        ස්වභාවික පරිසරය දිය ඇලි, ගස්වැල්, වන සතුන් චමත්කාර ලෙස දැක්වීම.

*        ලෙන් වියන්තල මල්, ලියකම්, හස්ති, මානව රූප හා පක්ෂි රූප සම්මිශ්‍රණය කරන ලද නිර්මාණශීලී රටා මෝස්තරවලින් අලංකාර කර තිබීම.

*        ගුරු වර්ණයෙන් රේඛා සටහන් ඇඳ පසුව වර්ණ යෙදීම.

*        වර්ණ කිරීමේදී රතු, කහ, නිල්, කළු සහ කොළ යන වර්ණ භාවිතා කර තිබීම.

*        තේමාව තීව්‍ර කිරීම සඳහා අඳුරු වර්ණ සහ දීප්තිමත් වර්ණ භාවිතය.

*        අජන්තා චිත්‍ර අතර පද්මපාණි බෝධිසත්ව රූපය, බුදුන් වහන්සේ කිඹුල්වත් පුරයට වැඩම කිරීම, අප්සරා රූප, විජයගේ ලංකාගමනය, ඡද්දන්ත ජාතකය සුවිශේෂී කලා නිර්මාණ ලෙස සඳහන් කළ හැකිය.


පද්මපාණි බෝධිසත්ව රූපය

 

*        අජන්තා චිත්‍ර අතර ඉතා විශිෂ්ට නිර්මාණයක් ලෙස අංක 01 දරන ලෙනෙහි ඇති පද්මපාණි බෝසත් රූපය සඳහන් කළ හැකිය.

*        මෙයින් සිද්ධාර්ථ කුමරු සමග වම්පසින් යසෝදරා දේවිය නිරූපණය වන බව විද්වතුන්ගේ මතයයි. සෙසු රූප සම්පින්ඩන යෙදී අහසේ සිට වීණා වාදනය කරන දෙවියන් ද, පිරිවර ද, ගස් උඩ සිටින වඳුරන් කීපදෙනකු ද නිරූපණය වේ.

*        අනෙකුත් රූප වල ප්‍රමාණයට වඩා විශාලව බෝධිසත්ව රුව ත්‍රිභංග හැඩයෙන් යුක්තව නිරූපණය කර තිබේ.

*        මද සිනහව සහිතව මුහුණෙහි ගැඹුරු හැඟීම් ප්‍රකාශනයෙන් යුතු අධ්‍යාත්මික ගුණයෙන් පිරිපුන් තාරුන්‍යය විදහා පෙන්වන විශිෂ්ට නිර්මාණයකි.

*        දකුණතින් නිල් මහනෙල් මලක් දරා සිටී.

*        අලංකාර වස්ත්‍රාභරණ වලින් සැරසී සිටින අතර කුණ්ඩලාභරණ, අත් වලලු හා සියුම් කැටයමින් අලංකාර කර ඇති දිගටි ඔටුන්න (ශීර්ෂ පළඳනාව) රූපයෙ අලංකාරය ඉස්මතුකර දක්වයි.

*        වර්ණ කිරීමේදී ප්‍රධාන රූපය වන පද්මපාණි බෝධිසත්ව රූපය දීප්තිමත් කහපාටින් මතුකර සෙසු චරිත හා හැඩ අඳුරු වර්ණ සහිත පසුබිමකින් මතුකර ඇත.

*        මෙම චිත්‍රය තුළින් ගුප්ත කලා ලක්ෂණ පෙන්වයි.

බුදුරජාණන් වහන්සේ කිඹුල්වත් පුරයට වැඩම කිරීම

*        කිඹුල්වත්පුර පිඩුසිඟා වඩින බුදුරජාණන් වහන්සේ දැක්වෙන චිත්‍රය අජන්තා ලෙන් අංක 17 හි දැකිය හැකිය.

*        නෙළුම් මලක් මත වැඩ සිටින බුදුරජාණන් වහන්සේගේ හිසට ඉහළින් ජත්‍රය දරා සිටින දේවතා රුවක් නිරූපණය කර ඇත.

*        මාලිගයේ සිට යසෝදරා දේවිය රාහුල කුමරුට ඔහුගේ පියාණන් හඳුන්වාදෙන ආකාරය දැක්වේ.

*        බුදුරජාණන් වහන්සේගේ රුව විශාලව ද අවශේෂ රූප කුඩාවට ද දක්වා තිබීම බුදුරජාණන් වහන්සේගේ උත්තරීතරභාවය පෙන්නුම් කිරීමට ගත් උත්සාහයක් ලෙස දැක්විය හැකිය.

*        පර්යාලෝක ලක්ෂණ සහිතව මෙම චිත්‍රය නිර්මාණය කර ඇතැයි අනුමාන කෙරේ.

*        ගුප්ත කලා ලක්ෂණ පෙන්වයි.


අප්සරා රූප












*        මෙම අප්සරා රූප දක්නට ඇත්තේ අංක 17 දරන ලෙනෙහි ය.

*        සීගිරිය අප්සරා රූප වලට සමාන ලක්ෂණ මෙම රූප තුළ දැකිය හැකි බව විචාරක අදහසයි.

*        සීගිරි චිත්‍ර වල මෙන්ම දිගු නෙත්, මද සිනහව, කර්ණාභරණ සහ ග්‍රිවාභරණ අප්සරා රූපවල අලංකාරය ඉස්මතුකර දක්වයි.

*        රූප වල රේඛා භාවිතය භාව පූර්ණව හා ජීවමාන ව දක්වා ඇති අතර නාරි ලාලිත්‍ය මැනවින් නිරූපණය කර තිබේ.

 

 

කාර්ය පත‍්‍රිකාව

ඇගයීම

පහත සඳහන් එක් එක් වාක්‍යයෙහි හිස්තැනට සුදුසු වචනය/වචන යොදා සම්පූර්ණ කරන්න.

1)      අජන්තාවට අයත් ලෙන් ................................. කි.

2)      මෙම ලෙන් කොටස් 2කි. එනම්,

1.      .......................................................

2.      .......................................................

3)      අජන්තා සිතුවම් ප්‍රෙස්කෝ සිකෝ (ටෙම්පරා) ක්‍රමයට ඇඳ ඇති බව පිළි ගැනෙනුයේ ඒවා ............................................ මත ඇඳ ඇති නිසාය.

4)      සීගිරි අප්සරා රූප වලට බෙහෙවින් සමානකමක් දක්වන අජන්තා අප්සරා රූප අංක ............. ගුහාවෙහි දක්නට ලැබේ.

5)      අජන්තා සිතුවම් අතර ඇති .............................................. නැමැති සිතුවමින් ලාංකීය ඓතිහාසික සිදුවීමක් සිහිපත් කරයි.

6)      අංක 17 ගුහාවෙහි ඇති බුදුන් වහන්සේ කිඹුල්වත් පුරයට වැඩම කරවීම නැමැති සිතුවමෙහි ...................................................... ලක්ෂණය දැක්වීමට ශිල්පියා උත්සාහ ගෙන ඇත.

7)      අජන්තා චිත්‍ර අතරින් ඉතා විශිෂ්ට ගණයේ චිත්‍ර දක්නට ලැබෙන්නේ ............................................ යුගයේ දී කරන ලද නිර්මාණ තුළ ය.

8)      අජන්තා චිත්‍ර සඳහා වස්තුවිෂය වී ඇත්තේ ........................................ හා ........................................... සිඳුවීම්ය.

9)      අජන්තා ලෙන් තුළ වියන් තලයේ සැරසිලි කිරීම සඳහා භාවිතා කල නිර්මාණ 3ක් නම් කරන්න.

1.      ..........................................................

2.      ..........................................................

3.      ..........................................................

10)  සිතුවම් සඳහා යොදාගත් වර්ණ 5ක් නම් කරන්න.

1.      ..........................................................

2.      ..........................................................

3.      ..........................................................

4.      ..........................................................

5.      ..........................................................

 

v  පහත දැක්වෙන සිතුවමෙහි කලා ලක්ෂණ පිළිබඳ දී ඇති උප ශීර්ෂ යටතේ අර්ථවත් වාක්‍ය පහක් ලියන්න.

 

 

·         හඳුනාගත් බව: ...................................................................................................................

·         ස්ථානය: ...........................................................................................................................

·         ශිල්ප ක්‍රමය: ......................................................................................................................

·         රේඛා හා වර්ණ භාවිතය: ....................................................................................................

·         හැඟීම් ප්‍රකාශනය: ..............................................................................................................