Friday, February 26, 2021

රෆායල් ශිල්පියාගේ නිර්මාණ

සැකසුම -සි්‍. එන්. ගුණවර්ධන

6.2.3 ක්‍රියාකාරකම

රෆායල් සන්සියෝ(Raphael Sanzio)


  • පුනර්ජීවන යුගයේ උච්චතම අවධිය එනම් පසු පුබුදු යුගයේ විසූ අති ශ්‍රේෂ්ට වූ චිත්‍ර ශිල්පියෙකු ලෙස අවිවාදයෙන්ම නම් කළ හැකිය. ලියනාඩෝ ඩාවින්සි සහ මයිකල් ආන්ජලෝගේ සමකාලීනයෙකි.
  • 1483 දී උර්බිනෝ ප්‍රදේශයේ උපන් රෆායල් 1504 දී පුනර්ජීවනයේ කේන්ද්‍රස්ථානය වන ෆ්ලෝරන්ස් වෙත ලඟා වීමට පෙර පෙරුජිනෝගේ කලා ගාරය තුළ තම ශිල්පඤාණය වඩා වර්ධනය කර ගත්තේය .
  • ඔහු ෆ්ලොරන්ස් වෙත පා තබන විට එනුවර සියලුම දෑ මිනිස් ශිෂ්ටාචාරයේ උච්චතම අවස්ථාව පෙනෙන මානයේ විය .ඒ වනවිටත් එහි වැසියන් ඩාවින්චි සහ මයිකල් ආන්ජලෝව කලා ලොව විශිෂ්ටයන් තනතුරෙහිලා සලකන්නට විය. 
  • ඔවුන් දෙදෙනාගේ ඇසුර තුළින් රෆායල් කලා කුසලතාවයෙන් සපිරි සුධීමතෙකු බවට පත්විය. වයස අවුරුදු විසිපහ පමණ වනවිට ඔහුගේ නිර්මාණ කුසලතාවය කොතරම් උච්චතම තත්වයකට පැමිණ තිබුනේද යත් නිර්මාණ කාර්යක් සඳහා II වෙනි ජුලියස් පාප්තුමා ඔහුව රෝමයට කැඳවීමට තරම් ඔහුගේ නිර්මාණ හැකියාව උසස් තත්වයකට පත්වී තිබුණි.
  • රෆායල් රෝමයට පැමිණීම හේතුකොටගෙන වතිකානුවේ පාප්තුමාගේ මාළිගය ඔහුගේ තෙළිතුඩින් විචිත්‍රත්වයට පත් වූ අතර වර්තමානිකයින් විසින් වන්දනාමාන කරන ඔහුගේ චිත්‍ර සම්ප්‍රදායට අඩිතාලම වැටුනේද මේ අවදියේය.එම සිතුවම් තුළින් ද්විමාන තලයක් තුළ ත්‍රිමාණ වටකුරු රූප ඇඳීමේ ඔහු දැක්වූ කුසලතාවය මැනවින් ඉස්මතු වූ අතර එම අලේඛ්‍ය නිර්මාණ ඉතාලි පුනර්ජීවනයේ බිහිවූ අසමසම නිර්මාණ ලෙස සැලකේ .
  • ඔහුගේ අතින් සිතුවම් වූ ප්‍රකට තේමාවක් ලෙස මැඩෝනා සිතුවම් හැඳින්විය හැකි අතර ඔහුගේ චිත්‍ර තුළ ස්ත්‍රී පුරුෂයන් සහ දරුවන් නිරූපනය වුයේ පිරුණු ජීවින් ලෙසය.එතුලින් නිරෝගී මානුෂිකත්වය හැමවිටම පිළිබිඹු විය .මැඩෝනා සිතුවම් තුළින් නරඹන්නා තුළ විචිත්‍රවත් වූ ලාලසාවක් ඇතිකිරීමට තරම් රෆායල් සමත් විය .මේ අන්දමින් හිසේ සිට දෙපතුල දක්වා ඔහු රැකගත් ජීවී ගුණය ඩාවින්චි පවා සපුරා නොගත් බව ඇතැම් විචාරකයන්ගේ අදහසයි.
  • ‘ඇතන්ස් ගුරුකුලය’නැමති සිතුවම රෆායල් ගේ කලා දිවිය තුළ නිර්මාණය වුන අති දැවැන්ත නිර්මාණයක් වන අතර කලාත්මක අතින් අසමසම කෘතියකි .ප්ලේටෝ සහ ඇරිස්ටෝටල් ප්‍රමුඛ මහා දාර්ශනිකයින් මෙමගින් නිරූපිතය .මහා පරිමාණ වස්තුවිද්‍යා පරිසරයක් සහිත මෙම චිත්‍රය චිත්‍ර කලාව තුළ පර්යාවලෝකන භාවිතාව විශිෂ්ට අන්දමින් යොදා ගත අවස්ථාවක් ලෙස සැලකිය හැකිය .
  • රෆායල්ගේ ඉතා කෙටි ජීවිතය අධික වැඩ සහ වෙහෙස විසින් සොරාගන්නා ලදුව අවුරුදු 37 කට තම ජීවන ගමන අවසන් කරන විට ඔහුගෙන් චිත්‍ර කලාවට සදා අමරණීය මෙහෙයක් ඉටුවී තිබුණි .ඔහුගේ මෘත ශරීරය පැරණි රෝමයේ ජාතික වීරයින්ගේ මෘත ශරීර මිහිදන් කිරීම සඳහා වෙන් කරන ස්ථානයක මිහිදන් වුවද ඔහුගේ නිර්මාණ අද ද කලා රසිකයන්ගේ හදවත් තුළ සදා අනුස්මරණීය වී අවසානය .


රෆායල්ගේ සිතුවම්








ඇතන්ස් ගුරුකුලය ( School of Athens)


  • ඇතැන්ස්හි ගුරුකුලය රෆායල් විසින් නිර්මාණය කරන ලද විශිෂ්ට බිතු සිතුවමක් වේ.
  • මෙය රෝමයේ ස්ටැන්සා ඩෙලා සිගන්චුරා (Stanza della Segnatura) නැමැති ගොඩනැඟිලි බිත්තියකප්‍රෙස්කෝ බුවනෝ ශිල්ප ක්‍රමයට නිර්මාණය කරන ලද්දකි.
  • වාස්තු විද්‍යාත්මක අවකාශය මත රූප සම්පිණ්ඩනය කිරීම පිළිබඳ දක්වා ඇති කුසලතාව සහ ප්‍රතිභාව නිර්මාණකරණයේ අග්‍ර ඵලයක් ලෙසට විචාරකයෝ හඳුන්වති.
  • චිත්‍රයෙන් දැක්වෙන්නේ පැරණි ගීක දාර්ශනික ඇතන්ස් ගුරුකුලය යි. සිතුවම මධ්‍යයේ ඇරිස්ටෝටල් හා ප්ලේටෝ යන දාර්ශනිකයන් ය. සෙසු දාර්ශනිකයන් ද වාද විවාදවල පැටලි සිටින අයුරුපෙන්නුම් කරයි.
  • මෙම දාර්ශනික ලෝකය ක්‍රියාකාරී මානව රූප සම්පිණ්ඩනය මගින් ඉදිරිපත් කර තිබීම මෙම සිතුවමේ දැකිය හැකි විශේෂතාවකි.
  • දුඹුරු වර්ණයේවිවිධ ප්‍රභේද, අඳුරු කහ වර්ණවල විවිධ ප්‍රභේද, රඹ සහ සුදු ආදී වර්ණයන් සිතුවම සඳහා භාවිත කර ඇත.

මැඩෝනා චිත්‍ර

  • රෆායල්ගේ නිර්මාණ අතර ප්‍රකට තේමාවක් වූයේ මැඩෝනා හෙවත් කන්‍යා මරියතුමිය හා ජේසූ බිළිඳා දැක්වෙන නිර්මාණයෝ ය.
  • පුනරුද යුගයේ වෙනත් චිත්‍ර ශිල්පීන් නිර්මාණය කළ මැඩෝනා චිත්‍රවලට වඩා රෆායල් විසින් නිර්මාණය කරන ලද මැඩෝනා චිත්‍ර සුවිශේෂී නිර්මාණ ලෙස සැලකේ.
  • මෙම සිතුවම් තෙල් සායම් මාධ්‍යයෙන් කැන්වසය මත නිර්මාණය කර ඇත.
  • ත්‍රිකෝණාකාර ආකෘතියක් මත හැඟීම් දනවනසුළු ප්‍රකාශනයන් සහිතව රූප පිහිටවීම මෙම චිත්‍රවල විශේෂතාවකි.
  • ත්‍රිමාන ලක්ෂණ සහිත වර්ණ භාවිතය මෙන් ම ප්‍රභාමණ්ඩලය හෙවත් හෙලෝව නිරූපණය නොකිරීම ද නිර්මාණයන්හි දැකිය හැකි ලක්ෂණයන් ය.
තණපිටියේ සිටින මැඩෝනා (Madonna of the Meadows)

  • පර්යාලෝක ලක්ෂණ සහිත භූමි දර්ශනයක ගහකොළ මල් සහිත සෑබෑ පිටිසර ගැමි පසුබිමක සාමාන්‍ය ගැහැනියක ලෙසරූපණය කීරීම මෙම නිර්මාණයේ සුවිශේෂත්වයකි.
  • මරියතුමිය පිරුණු ශරීරයෙන් හා මෘදු සොම්නස් හා සෙනෙහසින් පිරුණු මුහුණකින් යුතු හැඟීම් ප්‍රකාශනය සහිතව ඉදිරිපත් කිරීමට ශිල්පියා උත්සාහ ගෙන ඇත.
  • ලී පුවරුවක් මත තෙල් සායම් මාධ්‍යයෙන් නිමකර ඇත.
  • වියානාවල කලා කෞතුකාගාරයේ මෙම සිතුවම ප්‍රදර්ශනයට තබා ඇත.

මැඩෝනා ඩෙලා සේදියා (Madonna Della Sedia)

  • කවාකාර තලයක් මත ඇඳ ඇති මෙම සිතුවමෙන් මරිය මව්තුමියට තුරු`ඵ වී සිටින ජේසු බිළිඳාත් ඒ දෙස බලා සිටින ශාන්ත ජෝන් බැප්ටිස් ළදරුවාත් නිරූපණය වේ.
  • රූප ත්‍රිත්වය සමීප දර්ශනයක් ලෙස එක තලයක් තුළ සංරචනය කර ඇත.
  • මානව දේහයේ කායික සුන්දරත්වය මෙන් ම වස්ත්‍රවල විස්තරාත්මක ලක්‍ෂණ මැන්වින් නිරුපණය කර ඇත.
  • මරිය මව්තුමියගේ කරුණාවන්ත බව හා සෙනෙහස මෙන්ම ළදරුවන්ගේ සුරතල් මොළකැටි හා පුෂ්ටිමත් ලක්ෂණ තාත්විකවාදී ස්වරූපයෙන් දැක්වීමට ශිල්පියා සමත් වී ඇත.
  • රෆායල්ගේ අනෙකුත් මැඩෝනා චිත්‍රවල දැක්වෙන විස්තරාත්මක පසුබිම් භූමි දර්ශන වෙනුවට මෙම සිතුවමේ පසුබිම, ගැඹුර නිරූපණය නොවන ලෙස අඳුරු වර්ණයකින් දක්වා ඇත




ඇගයීම: 6.2.3 රෆායල් ශිල්පියාගේ නිර්මාණ

පහත ඇති නිර්මාණ හඳුනාගෙන දී ඇති උපමාතෘකා ඔස්සේ කෙටි හැඳින්වීමක් කරන්න .

1.
  1. හඳුනාගත්බව-............................................................................................
  2. ශිල්පියා -......................................................................................................
  3. ස්ථානය -.....................................................................................................
  4. ශිල්ප ක්‍රමය - ...............................................................................................
  5. වර්ණ භාවිතය -...........................................................................................
  6. ශිල්පීය කුසලතාවය -....................................................................................
2.
  1. හඳුනාගත්බව-............................................................................................
  2. ශිල්පියා -......................................................................................................
  3. ස්ථානය -.....................................................................................................
  4. ශිල්ප ක්‍රමය - ...............................................................................................
  5. වර්ණ භාවිතය -...........................................................................................
  6. ශිල්පීය කුසලතාවය -.....................................................................................
3.
  1. හඳුනාගත්බව-............................................................................................
  2. ශිල්පියා -......................................................................................................
  3. ස්ථානය -.....................................................................................................
  4. ශිල්ප ක්‍රමය - ...............................................................................................
  5. වර්ණ භාවිතය -...........................................................................................
  6. ශිල්පීය කුසලතාවය -.....................................................................................

පුවත්පත් චිත්‍රකතා ශිල්පීන්ගේ නිර්මාණ

 සැකසුම - සාරංග කරුණාරත්න

  6.6. ක්‍රියාකාරකම


  • ප්‍රවෘත්ති පත්‍ර ඔස්සේ චිත්‍රකතා සම්ප්‍රදාය ලොවට බිහිවිය දහනව වැනි සියවසේ බටහිර චිත්‍ර කතා ආරම්භ වූයේ ඇමරිකානු ප්‍රවෘත්ති පත්‍ර වල පළවූ (caricature) කැරිකේචර් සහ කාටුන් ඔස්සේය.පසුකාලීනව චිත්‍රකතා තාත්විකත්වය ට නැඹුරු වුවද මුල්කාලීන ඒවායේ කාටුන් ස්වරූපයකට හෙවත් හාස්‍යෝත්පාදක ස්වරූපයක් විය.
  • ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රථම චිත්‍ර කතාව පළ වූයේ 1952 ඔක්තෝම්බර් 28 වැනි ඉරිදා ලංකාදීප පත්‍රයේය.එය “නීලා” නම් විය.
  • මෙහි චිත්‍රකතා ශිල්පියා වූයේ ජී. ඇස් .ප්‍රනාන්දුය. මෙසේ “නීලා” චිත්‍ර කතාවෙන් ඇරඹි මෙරට පුවත්පත් චිත්‍ර කලාව ජනතාව අතර දැඩි ජනප්‍රියත්වයට පත්විය. සුසිල් ප්‍රේමරත්න වැනි ජනප්‍රිය ශිල්පීන් මෙන්ම පසුකාලීනව බොහෝ චිත්‍රකතා ශිල්පීන් ගණනාවක් ක්ෂේත්‍රයට පිවිසුණි. ඔවුන් අතර විවිධ ප්‍රවණතා දක්ෂතා පෙන්වූ පුරෝගාමී ශිල්පීන් ලෙස බන්දුල හරිශ්චන්ද්‍ර ,දයා රාජපක්ෂ ආදී චිත්‍රකතා ශිල්පීන් ක්ෂේත්‍රය තුළ බොහෝ ජනප්‍රිය විය.
  • ප්‍රවෘත්ති පත්‍රවල චිත්‍රකතා පළවීම වෙනුවට පසුකාලීනව චිත්‍රකතා පත්තර බිහිවූ අතර “සිත්තර” නමින් 1975 දී ප්‍රථම චිත්‍ර කතා පත්තරය බිහිවිය.
  • මෙසේ ආරම්භ වූ චිත්‍රකතා පත්‍ර කලාවට සතුට, චිත්‍ර මිත්‍ර, සසර විශ්ම, ආදී චිත්‍ර කතා පත්තර රාශියක් පසුකාලීනව එකතු විය. චිත්‍ර කතා කලා සම්ප්‍රදාය රූපවාහිනිය මාධ්‍ය ආරම්භයත් සමඟ ජනප්‍රියත්වයෙන් ගිලිහුණ ද වර්තමානයේ දී ද පළවන පුවත්පත් වල ඉතා සුළු වශයෙන් චිත්‍රකතා නිර්මාණ දැකගත හැකි වේ.


චිත්‍ර කතා ශිල්පීන්




බන්ධුල හරිශ්චන්ද්‍ර

 


  • 1940 මැයි24 දින පාණදුර කෙසෙල්වත්තේ දී උපන් දොම්පේ ගේ බන්ධුල හරිශ්චන්ද්‍ර පීරිස් පාණදුර කෙසෙල්වත්තේ ශ්‍රී ජීන ධර්මදාන විද්‍යාලයෙන් මූලික අධ්‍යාපනය ලැබුවේ ය. පසුකලක රජයේ ලලිත කලායතනයෙහි සති අන්ත පාඨමාලාව හදාරා ඇති මොහු කෙසෙල්වත්ත ශ්‍රී ධර්මදාන විද්‍යාලයේ ස්වේච්ඡා ගුරුවරයකු ලෙස ලෙස චිත්‍ර විෂය ඉගැන්වීය. තවද මොහු විසින් පානදුරේ තොරණේ චිත්‍ර ඇඳීමට ද දායක වී ඇත.
  • පුවත්පත් චිත්‍රකලාව ජනප්‍රියව තිබූ ඒ අවදියේ ඒ පිළිබඳව කැමැත්තේන් චිත්‍රකථා ඇඳීමට යොමු වූ ඔහු 1962 ලේක්හවුස් ආයතනයේ දිනමිණ පුවත්පතට එක් දිනකින් අවසන් වන ජාතක කතා ඇඳීම ආරම්භ කළේය.ඔහු “සුලසා” ජාතකයේන් පටන්ගෙන ජාතක කතා 38ක් පමණ ඇදි අතර ඒවා සෑම සඳුදාවකම දිනමිණ පත්‍රයේ පළ විය.
  • ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රථම වර්ණ චිත්‍ර කථාව ලෙස “නල දමයන්ති” නිර්මාණය කිරීමේ ද ගෞරවය ඔහුට හිමි වේ. මෙරට චිත්‍ර කතා ක්ෂේත්රය සම්භාව්‍ය තලයකට ඔසවා තැබීමට බන්ධුල හරිශ්චන්ද්‍රයන් සමත්වූ බව ඔහුගේ නිර්මාණ තුළින් මනාව පැහැදිලි වේ. ඔහුගේ චිත්‍ර කතාවන්ට බොහෝ විට පාදක වූයේ ජාතක කතා, බෞද්ධාගමික කතා, බයිබල් කතා ,ඓතිහාසික කතා ,මහා භාරත කතා, ග්‍රීක වීරකාව්‍ය ,අරාබි නිසොල්ලාසය හා ජපන් සෙන් කතා ආදියයි.
  • චිත්‍ර කතා නිර්මාණය කිරීමේදීද සම්භාව්‍ය සාහිත්‍යය ඒ හා බද්ධ කිරීමේ හැකියාව ඔහුගෙ නිර්මාණ ඇසුරෙන් හඳුනාගත හැකිය. බන්ධුල හරිශ්චන්ද්‍ර යන්ගේ සිය ගණනක් වූ චිත්‍ර කතා මාලාවට පසුබිම් වූ එකිනෙකට වෙනස් වූ භූගෝලීය පරිසර ද චරිත කාලවකවානු සංස්කෘතීන් දෙස බලන කල ඔහුගේ පරිකල්පන ශක්තිය කෙතරම් විශ්මිත දැයි ප්‍රත්‍යක්ෂ වේ.
  • ජීව රූප ඇඳීමේ විශිෂ්ට වූ මනා හැකියාවක් මෙන්න විවිධ පරිසර පද්ධතිද විවිධ පරිසර වල භූගෝලීය ලක්ෂණ ද මිනිස්සුන්ගේ දේහ ලක්ෂණ ඇඳුම් පැලඳුම් ආභරණ ආදිය ඉතා නිවැරදිව චිත්‍රණය කිරීමේ හැකියාවක් බන්දුල හරි චන්ද්‍රයන් තුළ පවත්නා බව ඔහුගේ චිත්‍රකතා සමූහය නිරීක්ෂණයෙන් පැහැදිලි වේ.


දයා රාජපක්ෂ


  • වර්ෂ 1941 දෙසැම්බර් මස 12 දින කළුතරදී උපත ලැබූ බෙන්තර මහකුමාරගේ දොන් දයා රාජපක්ෂ මහතා හැදී වැඩුණේ උඩරට විදුලිපුර නම්ගම්මානයේය. ලක්ෂපාන කිරිවන් එළියෙ රජය පාසලින් ද නාවලපිටිය අනුරුද්ධ විද්‍යාලයෙන්ද ගිනිගත්හේන මධ්‍ය මහා විද්‍යාලයෙන් යන පාසල් කීපයකින් අධ්‍යාපනය ලැබූ මෙතුමා විසින් චිත්‍ර කලාව හදාරන ලදී. පාසල් අධ්‍යාපනය අවසන් කිරීමෙන් පසු නාමපුවරු පින්තාරු කරමින් මඟුල් පෝරු නිර්මාණය කරමින් තම කලා කටයුතු ඉදිරියට කරගෙන ගිය මෙතුමා එවකට චිත්‍රකතා කලා ශිල්පියෙකු වූ සුසිල් ප්‍රේමරත්නයන්ගේ චිත්‍ර කතා පිටපත් කරමින් තම ශිල්පීය හැකියාව වර්ධනය කර ගන්නා ලදී.
  • මෙලෙස තම හැකියාව වර්ධනය කර ගත් මෙතුමාට පුවත්පත් චිත්‍ර කලාව ගැන ඇල්මක් ඇති වූ අතර ප්‍රථමයෙන් ඉංග්‍රීසි කෙටි කතාවක් ඇසුරෙන් සිය ප්‍රථම චිත්‍ර කතාව අඳින ලදී.එම චිත්‍රකතාව සිළුමිණ පුවත්පත තැපැල් කර එවීමෙන් පසු 1967 දෙසැම්බර් 01 සිට “ඉන්දු” නමින් සිළුමිණ පුවත්පතේ පළවිය. මෙසේ චිත්‍රකතා ශිල්පියකු ලෙස තහවුරු වූ දයා රාජපක්ෂ මහතා 1904 දී දිනමිණ පුවත්පතේ දිනපතා පළවූ “ආදර කොමා” නම් චිත්‍රකතාව නිර්මාණය කරමින් ඉමහත් කීර්තියට හා ජනප්‍රියත්වයට පාත්‍ර විය.
  • චිත්‍ර කතා සිය ගණනක් නිර්මාණය කර ඇති මෙතුමා විසින් සිළුමිණ, දිනමිණ, නවයුගය, සරසවිය ,මිහිර, සතුට, ලංකාදීප, ඉරිදා ලංකාදීප, යන පුවත්පත් ගණනාවකටම තම සේවය සපයා ඇත

දයා රාජපක්ෂ විසින් නිර්මාණය කර ඇති පුවත්පත් චිත්‍ර
  • සිළුමිණ පුවත්පත - නලා හඬ, වානරයෝ, වීනා ,අනූපමා ,නිසංසලා ,අහිමි දඩමන්, වෙදහාමුදුරුවෝ, පොඩි මාමා, සක්විති සුවය.


  • සරසවිය පුවත්පත - ළැව්ගිනිදැල්, හුලවාලි, බාදුරාමල්, තවලම




  • සතුට පුවත්පත - රක්තා, නිළියකට පෙම් කළෙමි, සක්මන් මළුව, සිව් මංසල


නවයුගය පුවත්පත - මැකී ගිය සිතුවම්

  • මෙම සිතුවම් අතරින් ‘’අනුපමා’’ හා ‘රක්තා’’ යන කතා විදේශීය සංස්කෘතියේ ආභාෂය ලැබුව ද සෙසු චිත්‍ර කතා සියල්ලම පාහේ ස්වතන්ත්‍ර නිර්මාණයන් වේ. ඔහුගේ චිත්‍ර කතා වල වස්තු විෂය වූයේ නාගරික,අර්ධ නාගරික, ගැමි ජන කොටස් හා සම්බන්ධ කතා තේමාවන්ය. විවිධ සමාජ කණ්ඩායම් වලට අයත් මානව චර්යා හා ඔවුන්ගේ සියුම් මානව ගුණාංග ඔහුගේ චිත්‍ර කතා වල මනාව නිරූපණය විය. නිරූපණාත්මක ශෛලියකින් යුක්තව ඇඳීම මෙන්ම චරිත නාටකීය ස්වරූපයකින් නියම කර ඇත.
  • දයා රාජපක්ෂයන්ගේ නිර්මාණ අතර ගිනිබත් කිරීටය චිත්‍ර කතාව රූපමය නිරූපණය භාෂාව හැසිරවීම හා අන්තර්ගත කතා තේමාව සමග සමාජ වටිනාකම් දක්වන ප්‍රශස්ත නිර්මාණයක් ලෙස සැලකිය හැකිය. සමාජ දේශපාලන ගැටුම් පිළිබඳ විවරණයක් කිරීමට මෙම කතාව තුළින් ඔහු උත්සාහ ගෙන ඇත.
  • චිත්‍ර කතාවක භාෂා ශෛලිය මෙන්ම චිත්‍රමය ප්‍රකාශනය වැදගත් අංගයක් කොට සැලකිය හැකි අතර මොහුගේ චිත්‍රකතා වල ඉදිරිපත් කරන ලබන චිත්‍රමය සංරචන ක්‍රමය නාටකීය ගතිලක්ෂණ වල ප්‍රබලත්වය සුවිශේෂී ලක්ෂණයක් ලෙස දැක්විය හැකිය. ජීව රූප ඇඳීමේ විශිෂ්ට හැකියාවක් මෙන්ම නාගරික පරිසර වල මිනිස්සුන්ගේ දේ හා චරිත ලක්ෂණ ඇඳුම් පැළඳුම් ආදිය ඉතා නිවැරදිව චිත්‍රණය කිරීමේ හැකියාවක් ද මොහුගේ චිත්‍ර තුළ තිබූ බව නිර්මාණ තුළින් පැහැදිලිව දක්නට ලැබේ.



  • ඔහුගේ කලු සුදු වර්ණයන්ගෙන් නිමවූ චිත්‍ර කතාවක් තුළ වුවද චිත්‍රමය ප්‍රකාශනයේ ඉතාමත් ප්‍රබලව දක්නට ලැබේ. තේමාවට අදාළව විවිධ කෝණයන් ගේ සිට මානව රූප සියලු හැඩතල වලට සංවිධානය කිරීමටද තේමාවට අදාළව විවිධ පුද්ගලයන්ගේ මනෝභාවයන් සරල රේඛා වර්ණ මගින් ඉදිරිපත් කිරීමට දයා රාජපක්ෂයන් සමත් වී ඇත
  • දයා රාජපක්ෂයන්ගේ චිත්‍ර කතා තුළ ඇති සුවිශේෂී බව නිසාම සිංහල චිත්‍ර කතා වංශකතාවේ අමරණීය සලකුණ ලෙස ද ඔහුව හඳුන්වා ඇත.








ජනක රත්නායක


  • චිත්‍ර කලාව පිළිබඳව සහජ කුසලතාවයක් හෙබි පුද්ගලයකු ලෙස ජනක රත්නායක හැඳින්විය හැකිය.70 දශකයේ චිත්‍ර කලා ක්ෂේත්‍රයේ ස්වර්ණමය යුගය ලෙස හැඳින්විය හැකි අතර එම වකවානු තුළ නව නිර්මාණාත්මක ශෛලියකින් ක්ෂේත්‍රයට පිවිසි ශිල්පියෙකි.1971 වසරේ සිට 1979 වසර දක්වා කාල වකවානු තුළ ජනක රත්නායක විසින් දවස, ලේක්හවුස් මල්ටි පැක්ස්, නම් විවිධ ආයතන වල සේවය කරමින් තම චිත්‍ර කතා රාශියක් නිර්මාණය කිරීමට සමත් විය.
  • සරසවි පත්තරේ පළවූ සාරංගා සතුට පත්තරේ පළවූ කබලෙන් ලිපට, සුසීමා, අත්තික්කා මල, පාට පාට, හීනයක්, යලි පිපුනු මලක්, කළු පරවියෝ, ඔහුගේ එකල ජනප්‍රිය වූ චිත්‍ර කතා කිහිපයකි
  1. සරසවි පත්තරේ පළවූ සාරංග
  2. සතුට පත්තරේ පළවූ චිත්‍ර කතා









        

  • මොහුගේ චිත්‍රකතා සෙසු චිත්‍ර කතාවන්ගේ වෙනස් වී පෙනෙන්නට ප්‍රධාන කරුණක් නම් ඔහු සිය කතා වල හා චරිත වල ක්‍රියාකාරකම් සැබෑ ස්වාභාවික දර්ශන තල උපයෝගී කර ගනිමින් නිර්මාණය කිරීමයි. කබලෙන් ලිපට නැමැති චිත්‍රකතාව සඳහා ලේක්හවුස් ආයතනය නිදහස් චතුරස්‍රය ආදී දර්ශන තලයන් දීම පාට පාට හීනයක් චිත්‍ර කතාව සඳහා ජයවර්ධනපුර විශ්වවිද්‍යාලය මල් උයන්, දේශන ශාලා ,ශිෂ්‍ය නේවාසිකාගාර, ආපනශාලාව එලෙසින්ම සිතුවම් කිරීම උදාහරණයක් ලෙස ගත හැකිය.
  • ජනක රත්නායක ගේ චිත්‍ර කථා රාශියක් ටෙලි නාට්‍ය නිර්මාණ ලෙස ද එළි දක්වනු ලැබ ඇත.


ඇගයීම: 6.6.1 පුවත්පත් චිත්‍රකතා ශිල්පීන්ගේ නිර්මාණ

පාඩම හොඳින් කියවා බලා අසා ඇති සියලු ප්‍රශ්නවලට පිළිතුරු සපයන්න

1. චිත්‍රකතා නිර්මාණ පළමුව ආරම්භ වන්නේ කුමන රටේ ප්‍රවෘත්ති පත්‍ර වල ද? ……………………………………………………

2. ශ්‍රී ලංකාවේ ප්‍රථම චිත්‍රකතාව පළ වුයේ කුමන පත්‍රයේද? ……………………….

3. එසේ පළවූ ප්‍රථම චිත්‍ර කතාවේ නම කුමක්ද? ……………………………….

4. එම චිත්‍රකතාව නිර්මාණය කළ ශිල්පියා කවරෙක්ද? …………………………

5. ලංකාවේ නිර්මාණය වූ පළමු චිත්‍ර කතා පත්තරේ නම කුමක්ද? …………….

6. චිත්‍රකතා පුවත්පත් කිහිපයක නම් සඳහන් කරන්න.

…………………………………………………………………

7. “සුලසා” ජාතකය හා “නල දමයන්ති” යන නිර්මාණයන් කරනු ලැබූ ශිල්පියා කවරෙක්ද? …………………………………..

8. සිළුමිණ පත්තරයේ පළවූ “ඉන්දු” නම් චිත්‍ර කතාව කාගේ නිර්මාණයක්ද? ………………………….

9. දයා රාජපක්ෂ ශිල්පියා විසින් නිර්මාණය කරන ලද චිත්‍ර කතා දෙකක් නම් කරන්න

………………… …………………….

10. සුසීමා නම් ජනප්‍රිය චිත්‍ර කතාව කාගේ නිර්මාණයක්ද? ……………

11. ජනක රත්නායක ශිල්පියාගේ චිත්‍ර කතා සෙසු චිත්‍ර කතා කරුවන් ගෙන් වෙනස් වී පෙනෙන්නට ඔහුගේ චිත්‍ර තුළ දක්නට ලැබෙන සුවිශේෂී ලක්ෂණ දෙකක් දක්වන්න. …………………………………………………………………. ………………………………………………………………….

Thursday, February 25, 2021

දේශීය ශිල්පීන්ගේ කලා නිර්මාණ

සැකසුම - සාරංග කරුණාරත්න, සුරංගි වීරසේකර

6.5.1 ක්‍රියාකාරකම

එස් . පී. චාර්ල්ස්

  • 1916 දී මාතර වැලිගමදී උපත ලබන එස් . පී. චාර්ල්ස් මාතර කොක්මාදූවේ ඒ නානායක්කාර ශිල්පියා වෙතින් චිත්‍ර කලාව හදාරයි.පසුව මරදානේ කාර්මික විද්‍යාලයට ඇතුළත් වන මොහු ජේ.ඩී. ඒ පෙරේරා යටතේ චිත්‍ර කලාව වැඩිදුර හදාරනු ලබයි.
  • 1947 වර්ෂයේදී එම විද්‍යාලයේම කථිකාචාර්ය වරයෙකු බවට පත්වන මොහු කොළඹ හෝර්ටන් පෙදෙස හේවුඩ් කලායතනය පිහිටුවීමෙන් පසු එම ආයතනයේ ප්‍රධානියා ලෙසද කටයුතු කරයි.
  • දේශීය විහාර බිතුසිතුවම් කලාව වෙනුවෙන් විශාල සේවයක් ඉටු කළ ඔහු ඒවා පිටු පත් කිරීමටත් සංරක්ෂණය කිරීමටත් පුරෝගාමී කටයුතු කරන ලද ශිල්පියෙකි.
  • ඉපැරණි කලාව සංරක්ෂණයට කළ සේවාවට අමතරව නව නිර්මාණ කරුවෙකු ලෙසටද මොහුව හැඳින්විය හැකිය.
  • දෙගල්දොරු විහාරයේ සහ මහනුවර ගංගාරාමයේ පිටපත් කළ සිතුවම් ඒ අතර ප්‍රමුඛ වේ.
  • එම සිතුවම් පිළිබඳව ශාස්ත්‍රීය ලේඛන රචනා කිරීමත් ඒවා පිටපත් කිරීමත් සංරක්ෂණය කිරීමට පියවර ගැනීම නිසා ඔහුට කලාසූරී සම්මානය ද හිමි වී ඇත.
  • මෙම සේවාවන්ට අමතරව නව නිර්මාණකරුවකු ලෙස ශිල්පීය දායකත්වය ලබාදුන් ප්‍රමුඛ නිර්මාණ කාර්යයක් ලෙස ශ්‍රී ලංකාවේ ජාතික කොඩිය හා සෙංකෝලය නිර්මාණය කිරීම හඳුන්වා දිය හැකිය.

ජාතික කොඩිය

 


  • රටක ඉතිහාසය, ප්‍රෞඩත්වය ,අභිමානය මෙන්ම ස්වාධීනත්වය ,එක්සත්භාවය සමානත්වය ද පෙන්වන ප්‍රධානතම අංගයක් ලෙස එම රටෙහි කොඩිය හදුන්වාදිය හැකිය.ඒ අනුව අප රටේ ජාතික කොඩියට ද හිමි වන්නේ සුවිශේෂී අනන්‍ය වූ අභිමානවත් ස්ථානයකි.
  • ශ්‍රී ලාංකීය වර්තමාන ජාතික කොඩිය නිර්මාණය කිරීමේදී ද ලංකාවේ පැරණි රාජධානි වල කොඩි මූලාශ්‍ර ලෙස යොදා ගනු ලැබිණි. ඒ අනුව ශ්‍රී වික්‍රම රාජසිංහ රජු භාවිතා කළ කොඩිය ප්‍රමුඛ ලෙස පදනම් කරගනු ලැබූ අතර1948 පෙබරවාරි 4 වැනි දින ඔසවන ලද්දේ මෙම ඉපැරැණි කොඩියයි.
  • පසු කාලයේ නව ජාතික කොඩිය නවීකරණය කිරීමට අදහස් මතුවෙද්දී එවකට අග්‍රාමාත්‍ය ධූරය දැරූ ඩී.එස් සේනානායක මහතා විසින් කමිටුවක් පත්කරන ලදී.එම කමිටුව විසිනි පැරණි කොඩිය සංශෝධනයට ලක් කරමින් පැරණි සිංහල කොඩිය ඇති සිංහ රුව හා බෝ කොළ සමඟ කොළ පාට හා රඹ පාට තීරුව එකතු කිරීම සිදු කරන ලදී. තවද විපුලසාර හිමියන්ගේ උපදෙස් පරිදි පැරණි ජාතික කොඩියේ තිබූ පුටු කකුල් වැනි නිෂ්ඵල සංකේත වෙනුවට බෝපත් නවීකරණය කොට නිවැරදි ආකාරයට සකස් කිරීම සිදු කරන ලදී.ප්‍රථම වරට මෙම නව ජාතික කොඩිය එසවීම 1951 මාර්තු 31 වෙනි දින පාර්ලිමේන්තුව ඉදිරිපිට දී සිදුවිය.
  • මෙලෙස ශ්‍රී ලාංකීය අනන්‍යතාවය අභිමානය පිළිබිඹු කරන ලෙස ජාතික සංකේත භාවිතා කරමින් ජාතික කොඩි නිර්මාණය වූ අතර එම ජාතික කොඩියේ වර්ණ හා සංකේත මඟින් පිළිබිඹු කරන අර්ථයන් පහත දැක්වේ.

සමස්තයක් ලෙස ගත් විට ජාතික කොඩියේ සියලුම අංගයන්ගෙන්,වර්ණයන්ගෙන් අර්ථ නිරූපණය කෙරේ.

සංකේතය අර්ථය




  • සිංහ රුවේ ඇති කහ වර්ණය - එකමුතු බව හා දැහැමි බව
  • කඩුව අතින් ගත් සිංහ රූපය - තේජස හා උත්තරීතර භාවය
  • සිංහයා පාද තුනකින් සිටගෙන සිටීම - තුන් සිංහලයේ එක්සත් බව
  • සිංහයාගේ අසිපත - පරමාධිපත්‍යය
  • ජාතික කොඩියේ කොන් හතරේ ඇති
  • බෝ කොළ සතර - සතර බ්‍රහ්ම විහරණ
  • මෙත්තා,කරුණා,මුදිතා,උපේක්ඛා යන ගුණ
  • ඇති කොළ පාට තීරුව - මුස්ලිම්, බර්ගර් හා මැලේ යන ජන කොටස්
  • රඹ පාට තීරුව - ද්‍රවිඩ ජනතාව
  • සිංහ රුව වටා ඇති තද රතු වර්ණය - සිංහල ජනතාව
  • සිංහ රුවෙහි හිසෙහි ඇති කේසර කැරලි තුන - සීල සමාධි ප්‍රඥා යන ගුණ
  • සිංහ රුවේ වලිගේ ඉදිරියට නෙරා ඇති කොටස් අට - ආර්ය අෂ්ඨාංගික මාර්ගය



සෙංකෝලය


  • සෙංකෝලය පාර්ලිමේන්තුවේ දී කථානායකවරයාගේ අධිකාරී බලය සංකේතවත් කරන නිර්මාණයයි. තවද එය පාර්ලිමේන්තුවේ සමස්ත මන්ත්‍රී මණ්ඩලයේ ද බලය සංකේතවත් කරන සංකේතය ලෙස ද සැලකේ. පාර්ලිමේන්තු සභාව ආරම්භ කිරීමට පෙර කථානායකවරයා සභා ගැබට පිවිසෙනුයේ සෙංකෝලය රැගත් වේත්‍රධාරියා පෙරටු කොට ගෙන ය. ඉන්පසුව සෙංකෝලය ප්‍රධාන ලිපිකරුගේ මේසේ මත තබා සභාවේ වැඩ අරඹනු ලැබේ.
  • සෙංකෝලය නොමැතිව සභාව රැස්වීම පාර්ලිමේන්තු සම්ප්‍රදායට අනුව බලරහිත කරුණකි. දෙමළ භාෂාවෙන් සෙංකෝලය නුවෙන් අදහස් කරන්නේ ධාර්මික පාලනය යන්නය. ඒකාධිපතිත්වයේන් තොර සැවොම එකමුතුව පාලනය කිරීමක් මෙයින් හැඟවෙයි.
  • සෙංකෝලය යනු බ්‍රිතාන්‍ය පාර්ලිමේන්තු සම්ප්‍රදායට අනුව නිර්මාණය වූවකි. අතීත සාධක වලට අනුව සෙංකෝලයට සමාන දණ්ඩක් අතීත රජවරුන් ද භාවිත කොට ඇත. කුන්තායුධය,ජය කුන්තය,රාජ යෂ්ඨිය, විලාශ යෂ්ටිය, සෝලු දණ්ඩ, ලීලා දණ්ඩ යන නම්වලින් අතීතයේදී මෙය හඳුන්වා ඇත. එසේ බලන විට සෙංකෝලය සම්මුතිවාදී රාජ්‍ය පාලකයන් අතීතයේ සිටම භාවිතා කළ උපකරණයකි. වර්තමාන සෙංකෝලය බ්‍රිතාන්‍ය පාර්ලිමේන්තු සම්ප්‍රදාය අනුව 1949 දී මෙරට පාර්ලිමේන්තුවට හඳුන්වා දෙන ලද්දකි.
  • මෙම සෙංකෝලය සැලසුම නිර්මාණය කිරීමේ ගෞරවය හිමි වනුයේ එස් . පී. චාර්ල්ස්ශූරීන්ට ය. තවද සෙංකෝලය නිර්මාණය කිරීම සඳහා උපදේශක මණ්ඩලයක් ද වූ අතර එහි ප්‍රධානත්වය සෙනරත් පරණවිතාන මහතා විසින් දරන ලදී.එසේම ජේම්ස්. එච්. සෙනවිරත්න,ඕ.වික්ටර් පෙරේරා ,එල්. එස්. ඊ. අමරරත්න කමිටු සාමාජිකයන් ලෙස කටයුතු කර ඇත
  • එස් . පී. චාර්ල්ස් ශූරින් විසින් අඳින ලද දළ සැලැස්මට අනුව සෙංකෝලය නිර්මාණය කරන ලද්දේ බ්‍රිතාන්‍ය රාජකීය ආභරණ නිෂ්පාදන සමාගම වූ හැරන් සමාගමයි. මෙහි නිෂ්පාදනය හා තාක්ෂණික කටයුතු ඩැනියෙල් ස්පෙන්සර් නම් ශිල්පියා අතින් සිදුවිය.
  • සෙංකෝලය නිර්මාණය කිරීමෙන් අනතුරුව එය පළමුව එංගලන්තයේ බකිංහැම් මාලිගයේ හයවැනි ජෝර්ජ්රජුටද අනතුරුව බ්‍රිතාන්‍ය පාර්ලිමේන්තුවේ මන්ත්‍රී මණ්ඩලයටත් ප්‍රදර්ශනය කිරීම සිදුවිය. එම සෙංකෝලය ශ්‍රී ලාංකීය පාර්ලිමේන්තුවට ලබාදීම 1949 ජනවාරි මස 11 වැනි දින සිදුවිය. එවකට පාර්ලිමේන්තුවේ කථානායක ධූරය ශ්‍රීමත් ෆ්‍රැන්සිස් මොලමුරේ මහතා හෙබවූ අතර වේත්‍රදාරියා වූයේ එම්.ස්මායිල් මහතායි.


                           
ශ්‍රීමත් ෆ්‍රැන්සිස් මොලමුරේ මහතා


  • සෙංකෝලය නිර්මාණය කිරීමේදී දේශීය අනන්‍යතාවය මනාව ප්‍රදර්ශනය කෙරෙන සම්ප්‍රදායික සැරසිලි රටා හා ආකෘති භාවිත කර තිබේ
  • සෙංකෝලය දිගින් සෙන්ටි මීටර් 122 [අඩි 4] පමණ වන අතර මෙම නිර්මාණය සඳහා රන් රිදී මැණික් මෙන්ම මිට සාදා ගැනීම සඳහා කළුවර ලී ද භාවිත කොට තිබේ. කළුවර ලීයෙන් තැනූ මිට මධ්‍යයේ බිනර මල හා පලාපෙති රටාවලින් අලංකාර කර ඇත. කළුවර මිටට ඉහළින් පොළොන්නරු සම්ප්‍රදාය අනුව රන් හා රිදියෙන් කළ කුළුණු හිසකි.
  • එහි මූල මැණික් ඔබ්බවා ඇති මුතු දැල් රටාවකි. කුළුණු හිස මත මහනුවර සම්ප්‍රදායට අයත් හිඳගල විහාරයේ පේකඩ වල ආභාෂයෙන් රිදියෙන් කළ නෙළුම් මල සහිත පේකඩයකි. පේකඩයට පසු රිදියෙන් කළ ඝනකයකි. එහි සිවුපස ඉර හද ධර්ම චක්‍රය හා පුන්කලස ද කැටයම් කර ඇත. ඝනකය මත සෙංකෝලයේ ප්‍රධාන කොටස වන රිදියෙන් කළ සෙන්ටිමීටර් 15 විෂ්කම්භයෙන් යුතු ගෝලයෙකි. එහි මතුපිට කඩුවක් අතින් ගත් සිංහ රුවක් අල්ප උන්නතව නිර්මාණය කර ඇත. ගෝලයේ ඉහළ හා පහළ රිදියෙන් හා රනින් කළ පලාපෙති( නෙළුම් පෙති) රටාවකි. ඊට ඉහළින් කේතුකාර අටැස් පළිඟුවකි. එය චෛත්‍යයක කොත මුදුනේ ඇති චූඩා මාණික්‍ය ක හැඩය ගනි.

සෙංකෝලයේ භාවිත සැරසිලි හා සංකේත අර්ථයන්


  • සෙංකෝලය නිර්මාණය කිරීමේ දී එහි යොදා ඇති සැරසිලි දේශීය අනන්‍යතාවය පිළිබිඹු කරන අතර එම කැටයම් හැඩ ඇසුරින් විවිධ අරුත් සංකේතවත් කරයි.
  • සෙංකෝලයේ පහළ යොදා ඇති පද්මය - පවිත්‍රත්වය හා නිර්මල බව
  • පේකඩ සැරසිලි- සම්ප්‍රදායට ගරු කිරීම
  • ඝනකයෙහි කැටයම් ඉර හා හඳ - සදාතන බව
  • ධර්ම චක්‍රය - සාධාරණය හා යුක්ති සහගත බව
  • පුන්කලස - සෞභාග්‍යමත් භාවය
  • සෙන්කෝලයේ ගෝලාකාර කොටසේ නිර්මිත සිංහ රුව - ජාතියේ අභිමානය
  • සෙංකෝලයේ මුදුනේ ඇති අටස් පලිඟුව - නිර්මලත්වය හා උත්තරීතරභාවය










ඇගයීම: 6.5.1 දේශීය ශිල්පීන්ගේ කලා නිර්මාණ 

පාඩම හොඳින් කියවා බලා අසා ඇති සියලු ප්‍රශ්නවලට පිළිතුරු සපයන්න

1.      වර්තමාන ජාතික කොඩිය හා සෙංකෝලය නිර්මාණය කිරීමට මූලික වූ ශිල්පියා කවරෙක්ද?...........................................................

2.      ජාතික කොඩියේ දැක්වෙන වර්ණ හතර කුමක්ද…………………….

3.     
වර්ණයන්ගෙන් නිරූපණය වන්නේ කුමන ජනතාවක් දැයි පහත දැක්වෙන වර්ණය ඉදිරියේ දක්වා ඇති තිත් ඉර මත ලියන්න.

රතු වර්ණය      - …………………………....

රඹ වර්ණය      - …………………………....

කොළ වර්ණය - …………………………….

4.      ජාතික කොඩියේ ඇති බෝ කොළ සතර මගින් නිරූපනය වන්නේ කුමක්ද?........................................................................

5.      වර්තමාන ජාතික කොඩිය වශයෙන් සැලකෙන තීරු සහිත කොඩිය නිර්මාණය කරන ලද වසර කුමක්ද?........................................................

6.      සෙංකෝලය මගින් සංකේතවත් කරනු ලබන්නේ කුමක්ද? …………………..

7.      සෙංකෝලය හඳුන්වාදෙනු ලැබූ වසර කුමක්ද? ………………………

8.      සෙංකෝලයේ  මිට සාදා ඇති ලී වර්ගය කුමක්ද? ………………………………..

9.      සෙන්කෝලයේ හි දැක්වෙන සෞභාග්‍යය සංකේතවත් කරන කැටයමක් නම් කරන්න. …………………………………………………………

10.
සෙංකෝලය මුදුනේ ඇති අටැස් පළිඟුව මගින් සංකේතවත් කරන්නේ කුමක්ද?

 

11. වර්තමාන සෙංකෝලේ ස්වරූපය සහිත සෙංකෝලයක් අතීත සිංහල රාජ සභාව භාවිතා කළ ඇති අතර හැඳින්වූ නම් කුමක්ද? ………………………………………..